In 1981 werd op het Dumonplein in Sint-Pieters-Woluwe op bescheiden wijze de eerste “Kerstmis in de Stad” ten voordele van de minderbedeelden geboren. Sindsdien hebben deze “Kiwanis Christmases in the City”, dankzij honderden Kiwanis-mannen en -vrouwen die werden bijgestaan door externe vrijwilligers, “sterren doen oplichten” in de ogen van kinderen in vele steden in het hele land.

Het doel van deze sociale actie is elke burger uit te nodigen om speelgoed, voedsel, kleding en alle voorwerpen die nuttig zijn voor kinderen in nood, te deponeren in kleine huisjes of op afgiftepunten die door Kiwanis worden beheerd. In de afgelopen jaren zijn deze acties in de vier hoeken van het land ontwikkeld, niet alleen in de grote steden zoals Brussel, Antwerpen, Namen en Charleroi, maar ook in vele gemeenten van het land op initiatief van plaatselijke Kiwanis-clubs.

In de loop der jaren zijn deze inzamelings- en herverdelingsactiviteiten geleidelijk zo gegroeid dat de plaatselijke gemeentebesturen graag wilden helpen. Aangezien het volume van de schenkingen in de grote steden zeer groot werd, was het al snel nodig om partners te vinden die de logistiek op zich konden nemen: in de jaren 1990 werden De Lijn, de TEC en de MIVB aldus bevoorrechte partners van Kiwanis door hun trams en bussen ter beschikking te stellen om de verbinding tussen de verschillende afgiftepunten in de steden te verzekeren.

28 december 2023